jueves, 5 de febrero de 2009

Avant(?) Rock - Dengue Fever

Cualquier disco que celebre estilos desaparecidos del rock no puede ser tan malo, y me econtré sonriendo mucho mientras escuchaba "Venus on Earth", obra revisionista de pop camboyano por Dengue Fever. También me la pasé contemplando cada una de las rolas, tratando de identificar que fue tan irritante de ese estilo para que el Khmer Rouge lo prohibiera. Es cierto que la música puede rescatar la expresión de una sociedad, pero puede ser ingenuidad cuando esa sociedad cree que va a ser rescatada por música. La gente verdaderamente malvada busca silenciar, más que cualquier otra cosa.

Pero estoy divagando. Los 11 temas del disco suenan a ese estilo divertido, dulce, melancólico y psicodélico de rock sesentero, cuyas melodías son lo más importante; el ritmo y los arreglos solo están para envolverlas en pequeños paquetitos de buena vibra. Y las melodías son cantadas por Chhom Nimol, camboyana de nacimiento, fiel a su estilo pretendido. Pero la buena vibra no se salva de la crítica, en este caso de Mike Powell de pitchfork:

"Celebrating Cambodian garage rock-- a music whose practitioners were systematically executed by the Khmer Rouge in the late 70s-- is an odd thing to do without historicizing it, especially when the history deserves so much sober attention. But my frustrations with them aren't conceptual, they're practical. Vocalist Chhom Nimol has an elevatory, radiant voice that would overshadow pretty much any band she might be in. In the case of Dengue Fever, that's a special blessing. Even when their songs pass muster, the performances feel ineffectual, which makes long stretches of Venus on Earth drag semi-miserably. Even the styles they so dutifully ape had an imagination about what to do with the aural character of their guitars, whether through distortion, other effects, or a particular production style. Dengue Fever's textures are straight out of the box, as if what they thought what they're doing between the bars is novel enough. Sometimes it is. Usually, it's not.
...
I feel anal-retentive and self-loathing saying that I want to like Dengue Fever, but it's true: I appreciate that they're making indie rock music informed by a foreign stylistic context, I appreciate the mix of non-Western music with Western, and I love Chhom's voice. But there are better "foreign" bands, and musicians making more interesting mixes at the moment-- M.I.A., Tinariwen, and even some of Ricardo Villalobos' recent singles sound like they could be from more than one different place, and I mean that as a compliment. While Dengue Fever's intentions are good, their expressions verge on vacuous. Venus on Earth is the kind of benign aural tourism that always made me a little bored and suspicious of Air and even, occasionally, of Stereolab. But what those bands might've lacked in sincerity (if that's what you could call it), they covered for with diligence of craft."
Entiendo que el disco es una de esas ideas que parecen cada vez más forzadas a medida que el tiempo avanza. Pero caray, no están descubriendo el hilo negro. Lo importante es divertirse! Obviamente Dengue Fever es mucho más estilo que sustancia... pero eso es parte de la diversión. "Venus on Earth" es revisionista, un tributo a estilos pasado y al mismo tiempo una propuesta fresca, pero aun así no escuchamos esos discos deseando algo más cutting edge. ¿Para qué sugerirle (o exigirle) a otros artistas que hagan las cosas como M.I.A. si M.I.A. no se ha ido a otro lado?

Recomendado: "Seeing Hands"

No hay comentarios: